داستانهای عارفانه

داستانهایی زیبا از عرفا و اولیای الهی

داستانهای عارفانه

داستانهایی زیبا از عرفا و اولیای الهی

آقای ایران دوست و احساس حیوانات

 

با آقای ایران دوست از جلوی مغازه ی کله پزی می گذشتیم، ایستادند و با چشمان همیشه گریانشان به سینی کله پزی نگریستند و به سر گوسفندی که در آن بود نگاه می کردند. لحظه ای بعد دست ما را گرفتند و فرمودند: آقا جان!برویم که طاقت ماندن ندارم.علت را که جویا شدم دلیل نگریستن را گفتند: 

« هنگامی که چشمم در چشمان گوسفند سر بریده شده افتاد، دیدم که در حال گریه کردن است. ایستادم تا ببینم بنده ی خدا را چه شده که مانند ابر اشک می ریزد، که فهمیدم چند تا از بره هایش را جلو چشم او سر بریده اند و گریه اش هم برای این است، لذا دلشکسته شدم و بدان بنده ی خدا حق دارد که ناراحت باشد و به خدا شکوه کند. بی انصاف قصاب که این قدر نمی فهمد که نباید سر بره را جلوی چشم پدر و مادرش ببُرد. آقا جان! حیوانات هم مثل ما انسان ها به یکدیگر محبت می کنند و محبت را می فهمند و به یکدیگر عشق می ورزند و همه بره ها مادر خود را می شناسند. مگر ندیده ای که به محض به دنیا آمدن بره، چوپان او را در کیسه می گذارد و حتی بره فرصت ندارد مادر خود را ببیند و او را بشناسد و وقتی که چوپان از صحرا برمی گردد، بره را که از کیسه در می آورد آن بره صاف و مستقیم پیش مادرش می رود و نه پیش این گوسفند یا آن یکی، چون می داند باید کجا برود. آخر مگر ندیده اید؟ بروید ببینید تا بفهمید که چه خبرهایی است. (1) 

 

 ابوحمزه می گوید: 

از حضرت امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: سنت و روش پیغمبر ( صلی الله علیه و آله ) درباره روزه چیست؟ 

فرمودند: 

سه روز در هر ماه، اولین پنج شنبه و چهارشنبه اواسط ماه و آخرین پنج شنبه ، روزه این سه روز ثواب روزه یک عمر دارد. چون خداوند فرمود: هر که کار نیکی کند ده برابر اجر دارد و اگر کسی به علت ضعف مزاج قدرت روزه ندارد صدقه دهد که یک درهم صدقه از یک روز روزه افضل است. (2) 

 

چند سوال شرعی از آیت الله بهجت در مورد جنابت: 

 

(1) به مدت دو سال احکام جنابت را نمی دانستم و غسل جمعه انجام می دادم، نماز من چگونه است؟ 

غسل جمعه چون به نیت وظیفه بوده، کفایت از غسل جنابت می کند ولی نمازهایی را که بدون هیچ غسلی به جا آورده اید باطل است. 

 

(2) آیا شرم و حیا می تواند موجب به تاخیر انداختن غسل جنابت شود؟ 

جایز نیست به علت شرم و حیا غسل جنابت را به تاخیر انداخت به گونه ای که نماز انسان قضا شده و یا مرتکب اعمالی که نیاز به طهارت دارد، شود. 

 

(3) شخص جنب می تواند به عنوان زیارت در حرم امام زاده ها وارد شود یا نه؟ 

می تواند. 

 

(4) آیا زن پس از نزدیکی شوهر با او باید مدتی قبل از غسل صبر کند تا منی شوهر از او خارج شود یا خیر؟ و اگر فوراً غسل کند و آبی یا رطوبتی مشکوک از او خارج شود تکیفش چیست؟ 

لازم نیست صبر کند و خارج شدن منی مرد از زن موجب جنابت زن نیست و اگر خارج شد، فقط همان موضع تطهیر شود. 

 

(5) در بعضی بیمارستان ها برای این که بفهمند انسان بچه دار می شود از مرد می خواهند که با عمل استمناء منی خودش را در اختیار آزمایشگاه قرار دهد. آیا جایز است؟ 

جایز نیست. (3) 

 

پی نوشت: 

(1) کجا بودم،کجا رفتم، صفحه 60 

(2) نصایح ، صفحه 152 

(3) استفتاءات از محضر آیت الله بهجت، جلد اول ، صفحه 210-215

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد