داستانهای عارفانه

داستانهایی زیبا از عرفا و اولیای الهی

داستانهای عارفانه

داستانهایی زیبا از عرفا و اولیای الهی

احکام کاربردی

 

احکام نامه (قسمت اول) 

شک بین رکعت دوم و سوم بعد از سر برداشتن از سجده دوم در نماز چهار رکعتی (شک صحیح)

باید بنا بگذارد سه رکعت خوانده و یک رکعت دیگر بخواند و نماز را تمام کند و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند. 

 

نماز احتیاط: کسی که نماز احتیاط بر او واجب است بعد از سلام نماز باید فوراً نیت نماز احتیاط کند و تکبیر بگوید و حمد را بخواند و به رکوع برود (نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد) و دو سجده نماید و اگر یک رکعت نماز احتیاط بر او واجب است بعد از دو سجده تشهد بخواند و سلام دهد و اگر دو رکعت واجب است یک رکعت دیگر مثل رکعت اول به جای آورد. 

 

شک بالا یکی از نه صورت شک های صحیح است. که اگر شک کند باید فکر کند اگر گمان یا یقین به یک طرف شک پیدا کرد همان طرف را بگیرد و نماز را تمام کند وگرنه طبق مورد بالا عمل کند. 

 

شک بین رکعت دوم و سوم پیش از تمام شدن سجده دوم در نماز چهار رکعتی (شک باطل)  

در این حالت اگر شک کند که دو رکعت خوانده یا بیشتر نمازش باطل است و باید اعاده کند. 

(صفحه 187 رساله آیت الله بهجت) 

 

الف  

 کرامتی از شیخ مجتبی قزوینی خراسانی 

کار واجبی داشتم و به علت صحبتی که خود ایشان شروع کردند و من گوش می دادم وقت گذشت و من بسیار ناراحت شدم و ایشان حس کردند، گفتند به کارتان می رسید. ناراحت نباشید! فاصله راه حدود 25 تا 30 دقیقه بود که  من حدود 5 تا 6 دقیقه آن فاصله را با تصرف ایشان (از نوع طی الارض و لف المکان) طی کردم و بدین گونه خواستند طول کشیدن صحبت خود را جبران کنند و مرا هم به کار لازمم برسانند. (1) 

  

 ب

 

کراماتی از آیت الله بهاء الدینی  

(1) یکی از ارادتمندان آقا می گفت: خدمت ایشان نشسته بودم یک مرتبه فرمودند: به فلانی تلفن کن و بگو آن ذکر را نگو و من تلفن کردم و به آن شخص گفتم. او هم آن ذکر را ترک می کند و بعد گفته بود هیچ کس از آن ذکری که من بنا داشتم بگویم خبر نداشت. 

 

(2) یکی از نزدیکان آقا می گفت : روزی در خدمت آقا از شهر خارج شدیم، در مسیر که می رفتیم روز تعطیلی شلوغی بود و ایام تفریح و گردش و رفتن به صحرا. عده زیادی به دشت و بیابان ریخته بودند. خدمت آقا عرض کردم: ببینید چقدر آدم! آقا نگاهی کردند و فرمودند: ما که آدم زیادی نمی بینیم. (2) 

 

پی نوشت: 

(1) متاله قرآنی، صفحه 335 

(2) سیری در آفاق، صفحه 341

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد